Volvo sa spojil so spoločnosťou Aurora a vydalo autonómny nákladiak
Volvo odhalilo svoj prvý „pripravený na výrobu“ samojazdný nákladný automobil, ktorý vyrábajú spolu s Aurorou, spoločnosťou zaoberajúcou sa autonómnym riadením založenou bývalými výkonnými pracovníkmi z Googlu, Uberu a Tesly.
Nákladiak je založený na novom modeli Volvo VNL, ktorý je nákladný voz triedy 8 vyrobený na dlhú prepravu. Autonómna verzia nákladiaka obsahuje rad senzorov a kamier, ktoré napájajú autonómny jazdný systém úrovne 4 od Aurory, umožňujúci nákladiaku fungovať bez vodiča za volantom. Spoločnosti tvrdia, že nákladiak bol „navrhnutý a vyrobený na účel“ hardvéru a softvéru autonómneho riadenia od Aurory.
„Tento nákladiak je prvý z našej štandardizovanej globálnej autonómnej technologickej platformy, ktorá nám umožní v budúcnosti predstaviť ďalšie modely, prinášajúce autonómnosť všetkým nákladným automobilom značky Volvo Group, ako aj do ďalších regiónov a prípadov použitia,“ povedal Nils Jaeger, prezident Volvo Autonomous Solutions.
Myšlienka špeciálne vyrobeného vozidla je dôležitá pre masovú výrobu samojazdných nákladných automobilov, čo je kľúčové, ak chcú spoločnosti dosiahnuť návratnosť obrovských investícií do vývoja autonómnych vozidiel. Nákladiaky sa budú vyrábať v závode Volvo v New River Valley v Dublini, vo Virgínii, ktorý je najväčším závodom spoločnosti na svete.
Volvo, ktoré vyrába približne 10 percent svetových nákladných áut triedy 8, začalo s Aurorou spolupracovať v roku 2018 na riešeniach pre samojazdné nákladiaky. Spoločnosti testovali svoju technológiu na verejných cestách, pričom Aurora najazdila 1,5 milióna míľ na komerčných cestách.
Aurora uviedla, že v tomto roku uvedie do prevádzky 20 plne autonómnych nákladiakov s výhľadom rozšíriť ich počet na približne 100 v roku 2025 a nakoniec ich predávať ďalším firmám. Spoločnosť tiež spolupracuje s nemeckým dodávateľom automobilov Continental na nasadení samojazdných nákladiakov vo veľkom rozsahu v roku 2027.
O autonómnych nákladiakoch sa pôvodne predpokladalo, že budú pred robotaxíkmi a osobnými autonómnymi vozidlami vo veľkej adopcii, ale počas cesty narazili na podobné prekážky ako tie ďalšie typy vozidiel. Niektoré spoločnosti skrachovali, iné zredukovali plány na nasadenie samojazdných nákladiakov, keďže termíny sa predĺžili do budúcnosti a financovanie vyschlo. Ďalší výrobcovia automobilov sú však stále optimistickí, navrhujú vlastné autonómne nákladiaky s pevnými termínmi nasadenia.
Okrem toho verejná mienka o autonómnych vozidlách sa dostala do negatívneho trendu, čiastočne vďaka chybám spoločností ako Tesla a Cruise, z ktorých druhá menovaná bola nútená pozastaviť celoštátnu prevádzku po zranení chodca jedným z jej vozidiel.
Aurora nemala žiadne verejné nehody ani neupútala negatívnu pozornosť vlády ako niektorí jej konkurenti. Spoločnosť vykázala čistú stratu 165 miliónov dolárov v prvom štvrťroku 2024, čo je o 16 percent lepšie ako v rovnakom období predchádzajúceho roka.